بررسی و مقایسه چانگان CS35 (سی‌اس 35) با ساندرو استپ‌وی (STEPWAY)

بررسی و مقایسه چانگان CS35 با رنو ساندرو استپ‌وی (STEPWAY)

مدل‌هایی که به خاطر بهره‌مندی از شباهت‌های ظاهری فراوان با خودروهای شاسی‌بلند (SUV) قیمت‌های بسیار پایین‌تری دارند و به آسانی می‌توانند سهم بسیاری از بازار مصرف را به سمت خود بکشانند. چانگان سی‌اس 35 (CS35) و ساندرو استپ‌وی، دو محصول جدید است که اخیرا بازار خوبی را پیدا کرده اند ،اما در به دست آوردن سهم بیشتری از بازار، رقابت بسیار نزدیکی با یکدیگر را آغاز کرده‌اند. در ادامه با این محصولات دوست‌داشتنی بیشتر آشنا خواهیم شد.

جدال بر سر طراحی

برای بررسی چانگان cs35 بد نیست در ابتدا نگاهی به تاریخچه این شرکت صنعتی کهنه کار داشته باشیم. چانگان موتورز که بنابر آمار دریافتی یکی از بزرگترین خودروسازان کشور پهناور چین است. سنگ بنای این شرکت در سال 1862 میلادی، زمانی که «هونگ ژانگ لی» دفتر تسلیحات خارجی شانگهای را بنیان نهاد، گذاشته شد.در اواخر دهه پنجاه میلادی قرن گذشته بود که چانگان با مونتاژ یک دستگاه جیپ وارد صنعت خودروسازی شد و در ادامه به تولید خودروهای کوچک مشغول شد.سپس با کمپانی‌های معروفی همچون سوزوکی موتورز ژاپن و پس از آن فورد آمریکا به مشارکت تجاری-فنی روی آورد و پله های ترقی را یک به یک طی نمود تا به جایگاه امروز خود برسد.نام این شرکت از آنجا بر سر زبان ما ایرانی‌ها افتاد که در سال 2014 میلادی، اصطلاحا صابون این شرکت به بدن شرکت سایپا مالیده شد و نتیجه‌اش هم چیزی نبود جز امضای قرارداد همکاری مشترک در زمینه تولید دو محصول شرکت چانگان تحت عناوین «چانگان CS35» و «چانگان ایدو».

گذشته از سرنوشت سدان ایدو که با توجه به قیمت گذاری نامناسب، در هاله ای از ابهام فرو رفت، کراس اوور CS35 فعلا نه تنها بنای رفتن ندارد بلکه به دو دلیل با استقبال نسبی نیز مواجه شده است: اولا چون سایپا از آن قیمت کذایی 80-90 میلیونی اولیه کوتاه آمد و هم اکنون cs35 را در رنج 70میلیون آن را عرضه می‌کند و ثانیا این خودرو یک کراس اوور است، سگمنتی که هم در ایران و هم در جهان مورد پسند مشتریان واقع شده است.

حریف آسیایی استپ‌وی با کمک طراحان ایتالیایی به ظاهر کنونی خود دست پیدا کرده است. طراحی چانگان سی‌اس35 برخلاف دیگر تولیدات چینی‌ کپی‌برداری شده از یک نمونه خاص موجود نیست و استفاده از خطوط نرم در سراسر بدنه این خودرو، جلوه‌ای خاص به آن بخشیده است.


چانگان CS35
 خودرو نسبتاً زیبایی است و یکی از مزایای آن هم همین طراحی ایتالیایی آن است.طرح نمای جلو چانگان CS 35 را می توان الگو برداری صحیحی از خودرویی مانند مرسدس بنز ML در نظر گرفت.طرحی که نمی توان آن را زشت یا ناهماهنگ خطاب کرد , خطوط حساب شده و همسو با جلو پنجره + کاسه چراغ های بزرگ و خوش فرم هر بیننده ای را درگیر خود می کند. شیارهای اطراف عدسی کاسه چراغ جلو , باعث جلوه بیشتر عدسی کاسه چراغ ها شده اند , عدسی هایی که با ابعاد بزرگ خود نقش زیادی در هر چه زیباتر کردن طرح CS 35  بازی می کنند.چانگان  CS35 در نمای جلو و عقب چهره ای قابل قبول و هماهنگی دارد اما هنگامیکه از نمای جانبی به آن می نگریم  کم بودن طول آن مخصوصا در انتهای خودرو به چشم می آید و اگر کمی انتهای خودرو کشیده تر بود در نمای جانبی زیباتر به نظر می رسید البته این موضوع سلیقه ای بوده و بعضی چهره کلی خودرو را زیبا تلقی می کنند .استفاده از اسپویلر برای سپر عقب هم نمای اسپرت تری بوجود آورده است. بایدگفت که هم طرح جلو و هم طرح عقب و همچنین ارتفاع خودرو با تمام اغراقی که به کار گرفته شده برای این کراس اور چینی قابل قبول است!

در مقابل محصول داچیا که یکی از زیر مجموعه های رنو واقع در کشور رومانی است که نسل قبلی محصولاتش چند مدتی است به طور کامل در ایران مونتاژ میشود و پارس خودرو این ماشین ها را با کیفیت بالایی یه دست مشتری میرساند .



ساندرو استپ‌وی
تفاوت چندانی با نمونه قبلی خود ندارد و همچنان حس خشونت و هیجان را براحتی می‌توان در نگاه به آن لمس کرد. تفاوت در نوع‌ رنگ‌آمیزی سپرها، باربند و قطعات زینتی اطراف گلگیر و رکاب، استپ‌وی را به خودرویی چشمنواز تبدیل کرده است.اطراف چراغ‌های این خودرو نیز به هاله‌ای سیاه رنگ مجهز شده که چهره آن را بسیار جذاب‌تر کرده است. در نمونه‌های گیربکس دستی زه‌های جانبی، دستگیره‌ها و آینه‌ها بی‌رنگ هستند و در نمونه گیربکس اتوماتیک این اجزا همرنگ بدنه رنگ‌آمیزی شده‌اند. در کنار این تغییرات، رینگ‌های استپ‌وی نیز دچار تغییرات چشمنوازی شده‌اند.استپ‌وی در ظاهر یک سر و گردن از خودروهای همرده تولید داخل بلندتر به نظر می‌رسد، اما جالب است بدانید ارتفاع این نوع استپ‌وی نسبت به برادران تولید شده خود در دیگر کشورها 44 میلی‌متر کوتاه‌تر است. ارتفاع استپ‌وی نسبت به نسل اول خود حدود 4.5 سانتی‌متر بیشتر شده که علت آن هم شاید نصب باربند روی سقف آن باشد. ساندرو استپ وی با توجه به اینکه طراحی آن به چندین سال قبل بر می گردد هماهنگی خوبی در نمای جلو و عقب و جانبی در آن مشاهده می شود اما خودروی زیبایی نیز به حساب نمی آید چه بسا اگر فیس لیفت جدید آن در ایران تولید شده بود در نمای جلو و عقب می توانست جذابیت بیشتری داشته باشد.

اين رو هم بخون

مقایسه تندر 90 پلاس با دنا پلاس

نبرد زیر یک سقف

پس از وارسی ظاهر و بدنه، سری به داخل اتاق و کابین این دو رقیب می‌زنیم. استپ‌وی در نگاه اول چیزی برای تمایز با نسل اول خود ندارد و اگر بدانید در آینده با همین سبک داشبورد باز هم در نمونه فیس‌لیفت شده تندر 90 مواجه خواهید شد از هیجانتان بشدت کاسته خواهد شد.با این همه، راننده به تمام اجزای کنترل‌کننده داخل کابین دسترسی خوبی دارد. قاب‌های رودری تغییر قابل قبول و مثبتی نسبت به نسل اول داشته‌اند و مشکل خسته‌کننده بودن صندلی‌ها نیز همچنان پابرجاست البته این صندلی‌ها محاسنی نیز دارند، بخصوص صندلی‌های عقب که به‌دلیل داشتن قابلیت تاشوندگی باعث ایجاد فضای بسیار وسیعی در قسمت بار استپ‌وی می‌شود؛ طوری که در حالت ایستاده بودن صندلی‌های عقب، فضای بار این خودرو 300 لیتر است و در زمان تاشدن این صندلی‌ها، فضای 300 لیتری به 1200 لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.


در مقابل، با ورود به کابین چانگان CS35 چند لحظه ای مشغول نگاه کردن به طراحی قطعات داخل کابین خواهید بود!تصور بیننده به سمت خودروهای آمریکایی و تولیدات شرکت فورد سوق داده خواهد شد که اگر جنس به کار گرفته شده در ساخت ادوات و اجزای داشبورد نیز به همان اندازه باکیفیت بود جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌گذاشت. ولی با ابن حال کابین بسیار مدرن و تحسین‌برانگیز با کیفیت ساخت خوب و طراحی اسپرت  باب میل جوانان باعث شده تا CS35 یک سر و گردن از رنو ساندرو استپ وی بالاتر باشد و نگاه کسانی را که به طراحی بیرونی آن ایراداتی را وارد می‌دانستند به کلی دگرگون خواهد کرد همه چیز در جای خود با نظمی خاص چیده شده و بازهم نبود الی سی دی آه از نهادمان بلند می کند… آپشنی ناقابل که ( باید ) بطور فابریک و در خط تولید چانگان CS35 برروی آن سوار می شد!


از نظر ابعاد کابین در می یابیم که چانگان 13.6 سانتی متر در طول، 5.7 سانتی متر در عرض و 8.6 سانتی متر در ارتفاع از ساندرو استپ وی بزرگتر است اما با وجود بیشتر بودن فاصله بین دو محور ساندرو نسبت به چانگان، فضای سرنشینان عقب در چانگان جادارتر خواهد بود در مقابل فضای داخلی اتاق  چانگان سی‌اس35 که با داشتن سقفی بلند قابلیت نشستن پنج نفر قدبلند را دارد بر خلاف استپ‌وی که  فضای کمی کوچکتری را دارد اما هنوز هم می‌توان انتظار داشت پنج نفر قدبلند براحتی در آن جای مناسبی برای خود پیدا کنند.فضای بار این چینی تازه‌وارد نیز در مقابل استپ‌وی حرف چندانی برای گفتن ندارد اما با خواباندن صندلی های عقب حجم بیشتری از صندوق عقب در اختیار قرار می گیرد. فاصله کف  دو خودرو از زمین  حدود 18 سانتیمتر می باشد که برای مسیر های خارج جاده ای  و  شوسه امکان مانور بیشتری فراهم میکند. اما اگر صحبت درباره امکانات رفاهی و تجهیزات جانبی به میان بیاید، شاهد روسیاهی استپ‌وی خواهیم بود زیرا این محصول فرانسوی همچنان از حداقل‌های تجهیزات نسبت به رقیب چینی خود بهره می‌برد. این در حالی است که سی‌اس 35 سرنشینان خود را با انبوهی از امکانات جانبی و تجهیزات رفاهی تا رسیدن به مقصد همراهی خواهد کرد.از نظر ارگونومی کابین چانگان CS 35 ماشین خوبی است و به طور کلی هر دو ماشین از این نظر ها گزینه های مناسبی هستند اما کیفیت ساخت رنو ساندرو استپ وی کمی بالاتر بوده و در عوض چانگان CS35 آپشن های بیشتری برای عرضه در اختیار شما قرار میدهد .ساندرو استپ وی دارای صندلی های نرم تری نسبت به چانگان CS35 می باشد اما صندلی های چانگان بهتر راننده را در برگرفته و ارگونومی بهتری دارد. ولی نباید از غربیلک خوش دست و صفحه کیلومتر ساده اما جذاب چانگان CS35 چشم پوشی کرد.کیفیت خوب چرم دوز دور غربیلک فرمان + کنترل های صوتی و دکمه های مربوط به سیستم کروز کنترل فابریک که بر روی غربیلک جاخوش کرده اند در کنار صندلی های چرم , سانروف , آینه های برقی تاشو و… آپشن های قابل ذکر از این کابین خوش کیفیت هستند.

اين رو هم بخون

بررسی و مقایسه سایپا کوئیک با دانگ‌فنگ H۳۰ Cross

 

برگ برنده زیر پنجه قدرت!

همان طور که پیشتر گفته شد استپ‌وی خودروی جدیدی نبوده و فیس‌لیفت شده نسل قبلی خود است. همین مساله سبب شده این بخت را داشته باشد که پیشرانه‌های مختلف را درون محفظه موتور خود امتحان کند. از موتور D4D که 999 سی‌سی حجم و 77 اسب بخار داشت گرفته تا سری K4M HI-FLEX با حجم 1598 سی‌سی و توان تولید 112 اسب بخار در این سری تولیدات مورد استفاده قرار گرفته است. اما مدل‌هایی که در ایران عرضه شده به پیشرانه‌هایی از سری KM4A6 برای گیربکس‌های دستی و KM4C6 برای گیربکس‌های اتوماتیک مجهز هستند که حجم 1598 سی‌سی‌ و قابلیت تولید قدرت به میزان 105 اسب بخار را دارند.

در سوی دیگر، چانگان سی‌اس35 فرصتی برای امتحان‌کردن پیشرانه‌های مختلف ندارد و فقط از یک موتور با کد BLUE CORE بهره می‌برد که مانند رقیب خود چهار سیلندر است. این موتور با همکاری شرکای خارجی چانگان مانند مزدای ژاپن و فورد آمریکا توسعه یافته و بهینه شده است. این موتور 1.6 لیتری می‌تواند 125 اسب بخار نیرو تولید کند و در هر دو نمونه گیربکس اتوماتیک و دستی وظیفه به حرکت درآوردن چرخ‌های سی‌اس35 را به عهده گرفته است.

با توجه به مشخصات فنی دو خودرو چانگان CS35 در شتاب صفر تا صد حدود یک ثانیه کندتر تر از استپ وی ظاهر می شود. اگر شتابگیری در سرعت های میانی (مثلا 50 کیلومتر بر ساعت ) انجام شود اینجاست که ساندرو به علت وزن کمتر و رسیدن به حداکثر گشتاور در دور پایین تر چابکتر به نظر می رسد .تعویض دنده ها در دو خودرو نرم صورت گرفته ولی ساندرو دنده ها را دیرتر سبک می کند. به عنوان مثال اگر در سرعت 50 کیلومتر بر ساعت پدال گاز ساندرو را تا آخر بفشاریم گیربکس از دنده 3 به دنده 2 آمده و با دنده 2 کشش مناسبی دارد. اما در چانگان گیربکس از دنده 4 به دنده 2 آمده و برای شتاب گیری بهتر مجبور به معکوس دادن به دنده یک می شود. البته با قرار دادن گیربکس در حالت اسپورت این موضوع مرتفع شده ولی به دلیل اینکه در این حالت دنده ها در دور موتور بالا تعویض می شود، برای رانندگی شهری چندان مناسب به نظر نمی رسد.  

تفاوت دیگر این دو خودرو در سرعتهای بالای 100 کیلومتر بر ساعت می باشد که صدای پیشرانه در چانگان کمتر از ساندرو به داخل خودرو نفوذ می کند. مصرف میانگین در چانگان نیز به لطف پیشرانه بلوکور (پاشش مستقیم سوخت)  و گیربکس آیسین ژاپن یک لیتر در صد کیلومتر کمتر از ساندرو بوده و البته این مصرف سوخت با رانندگی اقتصادی و کم فشار حاصل می شود و اگر بخواهید با چانگان پر شتاب رانندگی کنید میانگین مصرف بالاتر از عدد اعلام شده می باشد.فرمان چانگان به لطف سیستم کمکی برقی نرمتر از ساندرو بوده و در سرعت های بالا برای حفظ تعادل سفت تر می شود اما فرمان ساندرو با وجود نرمی کمتر دقیق تر بوده و کم فرمانی کمتری را شاهد هستیم. البته با توجه به سیستم تعلیق تقریبا یکسان در دو خودرو، هندلینگ هر دو خودرو خوب بوده و در سطح یکسانی ارزیابی می شود. سیستم تعلیق استپ وی نیز نرم تر از چانگان بوده ولی سواری چانگان به خودروهای SUV شبیه تر است.

اين رو هم بخون

مقایسه لیفان X60 با جکS3 / رقابت کرمان موتوری ها

امکانات و ایمنی:

چانگان CS35 با توجه به داشتن امکاناتی همچون کروز کنترل - دی لایت -  سانروف - سنسور هشدار موانع در عقب - اتولایت - چهار کیسه هوا (روبرو وجانبی) - ایزوفیکس و آینه های جانبی جمع شونده برقی از نظر امکانات در سطح بالاتری از ساندرو استپ وی که فاقد این تجهیزات جانبی  است قرار می گیرد اما نبود سیستم مالتی مدیا به همراه GPS و دوربین عقب در هر دو خودرو احساس می شود و می توان با هزینه ای حدود  2.5 میلیون تومان(در تاریخ نگارش این مقاله) و نصب مولتی مدیا و دوربین عقب و کروز کنترل در ساندرو استپ وی امکانات آن را به حد قابل قبولی رساند. اما واقعیت این است که تفاوت چشمگیری در کیفیت و کارایی تجهیزات جانبی که توسط شرکت سازنده نصب می شود با تجهیزات متفرقه خواهد بود.

از نظر ایمنی هر دو خودرو دارای ترمز ABS و سامانه EBD بوده و چانگان در هر چهار چرخ از ترمز دیسکی بهره می برد ولی در ساندرو شاهد ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب هستیم!! ناگفته نماند که ساندرو دارای دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو می باشد. چانگان چهار ستاره ایمنی از موسسه چینی CNCAP دریافت کرده و ساندرو استپ وی سه ستاره ایمنی از موسسه اروپایی EURONCAP  دریافت کرده است. که مقایسه این دو استاندارد خود محلی از مناقشه هست.


سخن آخر :

چانگان CS35 از موسسه استاندارد ایران سه ستاره کیفیت و ساندرو استپ وی 4 ستاره کیفیت دریافت کرده است. اگر به دنبال خودرویی به روزتر، با امکانات بیشتر و ظاهری که به شاسی بلندها شبیه تر است چانگان CS35 گزینه مناسب تری می باشد و البته افت قیمت بیشتری را نیز با گذشت زمان تجربه خواهید کرد. و اگر خواهان  خودرویی با برند اروپایی و استهلاک کمتر و کمی چابکی بیشتر در شتاب ثانویه و افت قیمت کمتر هستید، ساندرو استپ وی گزینه انتخابی خواهد بود که البته از فقر در امکانات و تجهیزات جانبی رنج می برد.

دیدگاه ها


  1. عاليييييييييييييي ممنون از بچه هاي چهارچرخ

ارسال دیدگاه


ثبت آگهی

Top