تشدید نظارت بر بازار خودرو؛ با حضور پررنگ ماموران تعزیرات رخ داد

با حضور پررنگ ماموران تعزیرات رخ داد؛

تشدید نظارت بر بازار خودرو

بازار خودروی کشور روزهای کسادی را پشت‌سر می‌گذارد. نوسانات قیمتی که از یک ماه پیش مهمان ناخوانده این بازار بوده است، همچنان به حضور خود در این بازار ادامه می‌دهد.

در کنار این کاهش خرید و فروش، حضور پررنگ نهادهای نظارتی در بازار، سبب تشدید رکود شده است. نهادهای نظارتی از دو هفته پیش به قصد برخورد با متخلفان، در بازار و نمایندگی‌های فروش خودروسازان حاضر شده و حتی تعدادی از نمایشگاه‌های فروش و نمایندگی‌ها جریمه شدند.
بر این اساس مراجع نظارتی با حضور در نمایشگاه‌های فروش خودرو و همچنین نمایندگی‌ها اقدام به بررسی قیمت‌ها کرده و آن‌طور که فعالان بازار خودرو اعلام کرده‌اند، در مواردی اقدام به جریمه نمایشگاه‌داران کرده‌اند. شنیده‌ها حاکی است ماموران سه‌برابر قیمت‌های اعلامی از سوی خودروسازان و قیمت‌های نمایشگاه داران، برگه جریمه برای آنها صادر کرده‌اند. همچنین فعالان بازار از ارسال اخطاریه‌هایی برای نمایندگی‌های مجاز پیرامون قیمت خودرو خبر می‌دهند.

این در حالی است که نمایشگاه‌داران عنوان می‌کنند بخشی از این خودروها، به‌صورت امانی در اختیار آنها قرار گرفته است و خودروها با قیمت‌هایی که ازسوی مالکان اعلام شده، به فروش می‌رسند و آنها نقشی در قیمت‌گذاری خودروهای امانی ندارند. با این حال همان‌طور که گفته شد، ماموران تعزیرات اقدام به جریمه نمایشگاه‌داران کرده‌اند و توضیحات آنها نتوانسته ماموران نظارتی را قانع کند. حضور ماموران نظارتی در بازار خودرو یادآور حضور آنها در بازار ارز است. البته همان‌طور که کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند، قیمت‌گذاری دستوری و حضور نهادهای نظارتی در بازار هیچ‌گاه نمی‌تواند تاثیری در تنظیم بازار داشته باشد. این‌گونه حضور در بازارهایی که باید قیمت‌گذاری در آنها براساس نظام عرضه و تقاضا مشخص شود، تنها سبب معاملات زیرزمینی می‌شود.

آرامش نسبی در بازار داخلی‌ها
با توجه به اینکه تابستان، سر آغازی بر سفر شهروندان به نقاط گوناگون کشور است و خودرو شخصی به‌عنوان اولین وسیله حمل‌و‌نقل موردتوجه مسافران قرار می‌گیرد، براساس یک رسم دیرین خرید و فروش خودرو با آغاز تابستان رونق می‌گیرد. اما تابستان 97 با توجه به تلاطمات بازارهای ارز، طلا،سکه و مسکن در سه‌ماهه ابتدایی سال‌جاری و همچنین کوچ سرمایه‌های سرگردان به بازار خودرو از اواخر خردادماه نظام عرضه و تقاضا در این بازار به هم ریخت، به‌طوری‌که از ابتدای تابستان امسال کسادی و رکود جای رونق را گرفت. هرچند از هفته گذشته، به نوعی تعادل در بازار خودروهای داخلی حاکم شده و کمتر شاهد افزایش قیمت‌های ساعتی در این بازار هستیم، اما این آرامش هم سبب نشده تا پای مشتری‌ها به بازار باز شود و همچنان خرید و فروش در بازار خودروهای داخلی با بی‌رونقی همراه است. حال به سراغ قیمت خودروهای داخلی می‌رویم و به بررسی نوسانات قیمتی هفته جاری می‌پردازیم. آن‌طور که دست‌اندرکاران بازار عنوان می‌کنند، در این هفته پژو 206، با قیمت 40 میلیون تومان در بازار معامله شده و تیپ 5 این خودرو 48 میلیون و 300 هزار تومان، قیمت داشته است. این قیمت‌ها در شرایطی است که خودروهای مذکور به نسبت نیمه تیرماه به ترتیب 800 هزار تومان و یک میلیون و 800 هزار تومان افزایش داشته‌اند.

این در شرایطی است که پژو 207 اتومات تغییر قیمتی نداشته است و با قیمت 72 میلیون و 500 هزار تومان در بازار معامله می‌شود. دنا پلاس هم همانند  پژو 207 اتومات تغییر قیمتی نداشته است و با قیمت 59 میلیون تومان در بازار داد و ستد می‌شود. در میان محصولات ایران‌خودرو در بازار، رانا طی دو هفته گذشته کاهش قیمت را تجربه کرده است. این خودرو در نیمه تیرماه، 41 میلیون تومان قیمت خورده بود در‌حالی‌که در حال‌حاضر قیمت این خودرو در بازار، به 38 میلیون و 500 هزار تومان کاهش یافته است.

قیمت تندر 90 اتومات، با افزایش 5 میلیون تومانی همراه بوده است و از 60 میلیون در نیمه تیرماه به 65 میلیون تومان رسیده است. سمند EF7 هم در مسیر افزایش قیمت حرکت کرده است و از نیمه تیرماه، یک میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و قیمت این خودرو از 37‌میلیون تومان به 38 میلیون تومان در بازار رسیده است. پارس‌تندر در این مدت کاهش 500 هزار تومانی را تجربه کرده و از 59 میلیون و500 هزار تومان به 59 میلیون تومان کاهش یافته است. تندر E2 محصول پارس‌خودرو، 57 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود؛ در‌حالی‌که در 15 تیرماه، 56 میلیون تومان قیمت خورده بود. تیبا 2 در این مدت افزایش اندکی را تجربه کرده است و از 31 میلیون تومان به 31 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافته است. پراید 131 هم مانند تیبا 2 افزایش 200 هزار تومانی را تجربه کرده و از 23 میلیون و 800 هزار تومان به 24 میلیون تومان رسیده است. ساندرو‌استپ‌وی که به‌نوعی بیشترین افزایش قیمت را در میان خودروهای هم سطح خود در بازار داشته و تا 90 میلیون هم رشد را تجربه کرد،  در حال‌حاضر در بازار 87 میلیون تومان داد و ستد شده است. ساندرو هم در دو هفته، افزایش 2 میلیون و 500 هزار تومانی را تجربه کرده و از 75 میلیون تومان به 77 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. سراتو مونتاژ شده در سایپا کاهش 3 میلیون تومانی را تجربه کرده و از قیمت 153 میلیون تومان، به 150 میلیون تومان رسیده است.

قیمت وارداتی‌ها همچنان بر مدار افزایشی
بازار خودروهای خارجی که در این مدت نوسان بیشتری را تجربه کرده است، همچنان بر همان مدار حرکت می‌کند. این بازار با دستور رئیس‌جمهوری مبنی‌بر برخورد با تخلفاتی که در ثبت‌سفارش خودرو اتفاق افتاده بود، تلاطم بیشتری را تجربه کرده است. علاوه‌بر نوسانات حاصل از نرخ ارز، ممنوعیت واردات خودرو سبب شده تا نمایندگی‌ها در تحویل خودروهای ثبت‌نامی خود با مشکل روبه‌رو شوند و همین مساله بر دامنه نوسانات این بازار افزوده است، به‌طوری‌که سوناتا هیبرید دربازار 450 میلیون تومان داد و ستد می‌شود. توسان نیز 430 میلیون تومان از سوی فروشنده‌ها عرضه شده است. النترا با افزایش 90 میلیونی، در حال حاضر 300 میلیون تومان قیمت خورده است. سورنتو که نیمه تیرماه 500 میلیون در بازار خرید وفروش می‌شد، با یک افزایش 10میلیون تومانی، این روزها با قیمت 510 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. اپتیما هم در حال حاضر با قیمت 450 میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. تویوتا RAW4 در دو هفته، 50 میلیون تومان افزایش قیمت داشته و در حال‌حاضر با قیمت 630 میلیون تومان عرضه می‌شود. سانتافه تنها خودرویی است که با کاهش قیمت همراه بوده و از 560 میلیون تومان در نیمه تیرماه به 480 میلیون تومان رسیده است. دو خودروی تویوتا کمری هیبرید و نیسان جوک با افزایش 10 میلیون تومانی به ترتیب با قیمت‌های 460 و 260 میلیون تومان داد و ستد می‌شود. اسپورتیج و سراتو در حال‌حاضر با قیمت 440 و 310 میلیون تومان در بازار موجود هستند.

دیدگاه ها


  1. هیچ نظارتی نیست دروغ میگویند

ارسال دیدگاه


ثبت آگهی

Top