پیشنهاد خودروسازان برای افزایش ۱۷ درصدی قیمت خودرو

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن:

پیشنهاد خودروسازان برای افزایش ۱۷ درصدی قیمت خودرو

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به پیشنهاد خودروسازان مبنی بر افزایش ۱۷ درصدی قیمت خودرو گفت: افزایش قیمت ها باید بر اساس آنالیز قیمت خودرو صورت بگیرد و مردم نباید تاوان حقوق و دستمزد ۱۱ هزار پرسنل مازاد در یک شرکت خودروسازی را بدهند.

در حال حاضر طرحی آماده و در دست بررسی است تا ممنوعیت واردات خودرو را پیش از پایان سال اجرایی کند که به نظر می رسد دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز موافق این طرح باشند.
نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که ممنوعیت واردات خودرو تصمیم اشتباهی بوده و آثار آن هم اکنون در بازار قابل مشاهده است، گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از خودروها در گمرکات باقی مانده اند در حالی که قبض انبار نیز دریافت کرده اند که خوشبختانه نظر رئیس جمهور ترخیص هرچه سریع تر این خودروها است که مجوز آن نیز صادر شده است.
وی با بیان این که سیاست های بگیر و ببند و محدودیت های بی منطق دردی را از اقتصاد دوا نخواهد کرد، افزود: این که فضا برای واردات باز می شود اما ارز تخصیص نمی یابد معنایی نخواهد داشت بلکه باید به هرکس که منابع ارزی در اختیار دارد، اجازه واردات خودرو داد.
احمدی ادامه داد: تا زمانی که ممنوعیت واردات خودرو ادامه داشته باشد بحث عرضه و تقاضا بحثی منتفی است و جهش قیمتی خواهیم داشت . به طور قطع ممنوعیت واردات خودرو تصمیم غلطی است و به تبعات آن تصمیم غلط، اتفاقات بدی در ثبت سفارش اتفاق افتاد.
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر بازار خودرویی نداریم و بازار فعلی چیزی نیست که بتوان نام آن را بازار خودرو گذاشت.
نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که این طرح به طور قطع بعد از تعطیلات پیگیری خواهد شد و پیش بینی می شود ممنویعت واردات خودرو که تا پایان سال پیش بینی شده زودتر از زمان تعیین شده به پایان برسد.
وی افزود:سیاست انقباضی، محدودیت و اقتصاد دستوری جواب نمی دهد باید بر اساس منطق حرکت کرد و واقعیت را پذیرفت. تصمیم ممنوعیت واردات خودرو تصمیم اشتباهی بود که در حال حاضر 20 هزار اشتغال را تهدید و بازار را آشفته کرده این در حالیست که برخی مصرف خودرو خارجی دارند و به زور نمی توان آن ها راناگزیر به استفاده از خودرو ایرانی کرد زیرا این امر جز حقوق مردم است.
احمدی یادآور شد: در بررسی طرح پیشنهادی، پیشنهاد واردکنندگان برای رفع ممنوعیت واردات با تکیه بر ارزهای تحت اختیار واردکنندگان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

افزایش ۱۷ درصدی قیمت خودرو منطقی نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به پیشنهاد خودروسازان در مورد افزایش ۱۷ درصدی قیمت خودرو گفت: این میزان افزایش قیمت منطقی نیست، زیرا موجب افزایش مجدد نرخ ها در بازار خواهد شد.

حمیده زرآبادی با بیان اینکه هرگونه افزایش قیمت رسمی خودرو موجب رشد بیشتر نرخ‌ها در بازار می‌شود، گفت: در جلساتی که اخیرا خودروسازان با کمیسیون صنایع مجلس داشته اند، پیشنهاداتی را در خصوص افزایش قیمت ها مطرح کرده اند، اما نمی توانیم قیمت کارخانه را بالا ببریم و توقع داشته باشیم که نرخ ها در بازار ثابت بماند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر اختلاف قیمت کارخانه نسبت به بازار به گونه ای است که مثلا کارخانه پراید را 22 میلیون تومان می فروشد، اما نرخ این خودرو در بازار 40 میلیون تومان است و اگر قرار باشد 17 درصد افزایش قیمت داشته باشیم، قیمت پراید فروش کارخانه حدود 26 میلیون تومان می شود و قیمت بازار به حدود 47 میلیون تومان می رسد.

زرآبادی با تاکید بر اینکه این افزایش قیمت کارخانه نمی تواند نرخ بازار را کنترل کند، اظهار کرد: این موضوع که اقتصاد آزاد و بازار تعیین کننده قیمت‌ها باشد، مربوط به زمانی است که زیرساخت‌ها درست باشد و بستر درستی وجود داشته باشد، اما در کشور ما که با وجود کنترل، باز هم این میزان رانت وجود دارد و افزایش قیمت های آنچنانی اتفاق می‌افتد، نمی توان تعیین نرخ ها را به بازار و اقتصاد آزاد سپرد و در آن صورت اصلا قیمت ها قابل کنترل نخواهد بود. 

نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس تصریح کرد: بنابراین با وجود رانتی که همیشه در بازار خودرو وجود دارد، بالا بردن قیمت کارخانه هیچ کمکی نمی کند.

وی با بیان اینکه در نهایت شورای رقابت باید در مورد افزایش قیمت خودرو و درصد آن تصمیم بگیرد، گفت: اگر شورای رقابت از گردونه قیمت گذاری خارج شود، مشکلات نه تنها کمتر نمی شود، بلکه بیشتر می شود، مگر اینکه سیستم جایگزین برای شورای رقابت وجود داشته باشد. 

زرآبادی در ادامه در واکنش به احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو تا قبل از پایان سال گفت: این طرح هنوز به کمیسیون صنایع مجلس نیامده است و تعدادی از نمایندگان پیگیر آن هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ممنوعیت واردات خودرو آثار منفی زیادی در بازار داشته است، عنوان کرد: برنامه های مربوط به ممنوع کردن واردات خودرو که تاکنون اجرا شده به دلیل اینکه کلی نگری نداشته، نتوانسته موفق شود و تبعات منفی اش بیشتر از آثار مثبت آن بوده است.

زرآبادی با اشاره به تصمیم کمیسیون صنایع مجلس مبنی بر مسکوت ماندن شش ماهه طرح ساماندهی بازار خودرو تا اواخر آذرماه امسال گفت: بحث ساماندهی بازار خودرو مباحثی را در مورد واردات خودرو دارد که البته مقرر است شش ماه یعنی تا پایان آذرماه مسکوت بماند، اما تعدادی از نمایندگان پیگیر هستند که پس از تعطیلات مجلس و در مهر ماه در دستور کار کمیسیون صنایع قرار بگیرد تا از مسکوت ماندن خارج شود. به این ترتیب ممکن است ممنوعیت واردات خودرو تا قبل از پایان سال لغو شود.

تلگرام 4چرخ برای درج آگهی خودرو، اطلاع از جدیدترین قیمت ها ، شرایط فروش و اخبار بازار خودروی ایران به بزرگترین کانال خودرویی تلگرام 4چرخ بپبوندید

 جهت دریافت آخرین اخبار از طریق اینستاگرام صفجه 4چرخ را دنبال کنید

هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.

ارسال دیدگاه


ثبت آگهی

Top