تولید خودروهای سواری در مهر نسبت به شهریور حدود ۵۰ درصد افزایش یافت

تولید خودروهای سواری در مهر نسبت به شهریور حدود ۵۰ درصد افزایش یافت

آغاز بهاری خودروسازان در پاییز

جدیدترین آمار تولید خودروهای داخلی در شرایطی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که طبق آن، تیراژ ماهانه محصولات سواری خودروسازان افزایش یافته است. با این حال اما تولید سواری‌ها در هفت ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش را نشان می‌دهد.

طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع 550 هزار و 24 دستگاه انواع محصول سواری را تا پایان مهر امسال تولید کرده‌اند تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، کاهشی 22 درصدی را تجربه کنند. آمار اما از افزایش حدودا 50 درصدی تیراژ خودروهای سواری در مهر و نسبت به شهریور خبر می‌دهد، چه آنکه غول‌های جاده مخصوص توانسته‌اند 70 هزار و 298 دستگاه محصول سواری را در اولین ماه پاییز تولید کنند. این در شرایطی است که آمار ماهانه خودروسازان طی سه ماه تابستان نزولی بود و با توجه به وجود تحریم‌ها و کمبود قطعات (به گفته خودروسازان) انتظار می‌رفت تیراژ مهر نسبت به شهریور نیز افت کند. با این حال آمار می‌گوید خودروسازان توانسته‌اند تولید خود را در اولین ماه پاییز و نسبت به آخرین ماه تابستان بالا ببرند، هرچند مشخص نیست چه تعداد از محصولات تولیدی، با کسری قطعه مواجه است.

در بین خودروسازان بزرگ کشور، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی، با تولید 284 هزار و 921 دستگاه انواع خودروی سواری در هفت ماه امسال، کاهش تیراژ 26 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. سایپا نیز که 169 هزار و 856 دستگاه انواع محصولات سواری را در هفت ماه امسال به تولید رسانده، کاهشی 4/ 11 درصدی را به خود می‌بیند. همچنین از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد این شرکت با تولید 95 هزار و 247 دستگاه انواع خودرو‌های سواری تا پایان مهر امسال، 8/ 24 درصد کاهش تولید را نسبت به هفت ماه سال گذشته تجربه کرده است. طبق آمار اعلامی، تیراژ ماهانه ایران‌خودرو در مهر به 37 هزار و 905 دستگاه رسیده و این رقم نشان از رشد حدودا 57 درصدی تولید محصولات سواری این شرکت در مقایسه با شهریور دارد. همچنین گروه خودروسازی سایپا (شامل سایپا و پارس‌خودرو) هم افزایش تیراژی حدودا 41 درصدی را به خود می‌بیند. این گروه خودروسازی در مهر امسال 32 هزار و 393 دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است.

نکته دیگر درباره آمار تولید هفت ماه امسال خودروسازان، ورود یک محصول جدید به خطوط تولید است. بنابر آمار اعلامی، سایپایی‌ها تولید «رهام» را به‌عنوان جدیدترین محصول خود کلید زده‌اند، به نحوی که در مهر امسال، پنج دستگاه از این محصول تولید شده است.
تداوم روند نزولی تولید

نگاهی به جزئیات آمار تولید محصولات سواری در هفت ماه امسال نشان می‌دهد غول‌های جاده مخصوص چه افت‌و‌خیزی در این بازه زمانی داشته‌اند. طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرویی‌ها در تولید بیشتر محصولات خود با کاهش تیراژ مواجه شده‌اند. آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در بین محصولات ایران‌خودرو، پژو 206 تیراژی 79 هزار و 269 دستگاهی را طی هفت ماه امسال از خود به‌جا گذاشته و در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 1/ 18درصد کاهش را تجربه کرده است. در آمار مربوطه، تولید 11 هزار و 317 پژو 206 اتومات نیز به ثبت رسیده و این در حالی است که ایران‌خودرو مدت‌هاست 206 اتومات تولید نمی‌کند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد این آمار به پژو 206 پلاس یا همان پژو 207‌آی مربوط است که در مدل اتومات تولید می‌شود.

در بین دیگر محصولات پژویی ایران‌خودرو پژو 405 هم با کاهش تولید در هفت ماه امسال مواجه شده است. بر این اساس، 405 با تیراژی 50 هزار و 632 دستگاهی، 8/ 37 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تولید داشته است. 405 در حال‌حاضر تنها در سایت خراسان ایران‌خودرو به تولید می‌رسد و تولید آن در تهران متوقف شده است.

در کنار 405، دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس نیز در هفت ماه امسال با کاهش تولید مواجه شده است. طبق آمار، این محصول تیراژی 42 هزار و 189 دستگاهی را تا پایان مهر به خود اختصاص داده و نسبت به هفت ماه سال گذشته 4/ 38 درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. از پارس که بگذریم، آبی‌های جاده مخصوص در تولید سمند هم با کاهش تولید مواجه شده‌اند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی هفت ماه امسال، 37 هزار و 213 دستگاه سمند را به تولید رسانده، بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. در حال‌حاضر سمند تنها در سایت‌های مرکزی و مازندران ایران‌خودرو تولید می‌شود، هرچند تیراژ در سایت مرکزی طی هفت ماه امسال، فقط 147دستگاه بوده است. اما آن‌طور که آمار تولید منتشره روایت می‌کند، ایران‌خودرو همچنان روندی صعودی را در تولید دنا دارد. طبق آمار منتشره، در هفت ماه امسال، 25 هزار و 962 دستگاه دنا به تولید رسیده و بنابراین تولید این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 34 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی رانا، کماکان با افت تولید همراه بوده و تیراژ آن تا پایان مهر امسال، 3/ 41 درصد نزول را نشان می‌دهد. بنابر آمار منتشره، ایران‌خودرویی‌ها در هفت ماه امسال دو هزار و 408 دستگاه رانا را به تولید رسانده‌اند.

نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران‌خودرو، محصولاتی که با وجود تحریم‌ها، سرنوشت‌شان برای ادامه تولید طی ماه‌های آتی مشخص نیست. آن‌طور که آمار می‌گوید، آبی‌های جاده مخصوص تا پایان مهر امسال دو هزار و 94 دستگاه سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد شاسی‌بلند مونتاژی و ژاپنی ایران‌خودرو در مقایسه با هفت ماه سال گذشته، 5/ 38 درصد کاهش تولید داشته است. ایران‌خودرو همچنین توانسته 9 هزار و 106 دستگاه هایما را تا پایان مهر امسال مونتاژ کند و بنابراین تیراژ این شاسی‌بلند چینی، 40 درصد نسبت به هفت ماه سال گذشته افزایش داشته است. این در شرایطی است که دیگر محصول چینی ایران‌خودرو به نام دانگ‌فنگ، کاهش تولید را در بازه زمانی تحت‌بررسی به خود می‌بیند. دانگ‌فنگ آماری 14 هزار و 243 دستگاهی را تا پایان مهر امسال از خود به‌ جا گذاشته و بر این اساس، نسبت به هفت ماه سال گذشته 17 درصد کاهش تولید را تجربه کرده است.  سری هم به پژو 2008 بزنیم، خودرویی که فعلا در مدار رشد تولید قرار دارد، اما با رفتن پژو، مشخص نیست تولید آن چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. این محصول که اولین خودرو پسابرجامی پژو در ایران به‌شمار می‌رود، تا پایان مهر امسال تیراژی چهار هزار و 187 دستگاهی داشته است؛ با این حساب، 2008 نسبت به هفت ماه سال گذشته، رشد 495 درصدی را به خود می‌بیند. مشخص نیست ایران‌خودرویی‌ها در نهایت می‌توانند 16 هزار دستگاه پژو 2008 ثبت نامی را تحویل مشتریان بدهند یا مجبور به معرفی خودرو جایگزین و پس دادن پول مشتریان خواهند شد.
سبقت دوباره تیبا از پراید

به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی هفت ماه امسال به‌جا گذاشته است. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپایی‌ها در تولید سراتو که محصولی مونتاژی و تحت‌لیسانس کیاموتورز کره است، با کاهش تولید مواجه شده‌اند. بر این اساس تا پایان مهر امسال 10 هزار و 456 دستگاه سراتو به مونتاژ رسیده و این به معنای کاهش30 درصدی تیراژ این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در بین دیگر محصولات سایپا، تیبا که با رشد قابل‌توجهی در حال تولید است، تیراژی 94 هزار و 66 دستگاهی را طی هفت ماه امسال داشته است. با توجه به این آمار، تیبا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هشت درصد افزایش تولید را تجربه کرده است.

این در شرایطی است که براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید پراید در هفت ماه امسال نزول کرده و سایپایی‌ها تنها 92 هزار و 637 دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند. این رقم نشان می‌دهد تولید پراید نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 3/ 26 درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به این آمار،تیبا بار دیگر از پراید سبقت گرفته و به پرتیراژترین خودروی داخلی تبدیل شده است.

از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی چینی سایپا بیندازیم. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته 26 هزار و 79 دستگاه برلیانس را در هفت ماه امسال مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 8/ 13درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. سایپایی‌ها، اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان تیراژی هشت هزار و 153 دستگاهی را تا پایان مهر امسال از خود به‌جا گذاشته است. بر این اساس، این خودروی مونتاژی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد 1/ 54 درصدی را به خود می‌بیند. دیگر محصول چینی سایپا، آریو نام دارد که فعلا در سایت بن‌رو به تولید می‌رسد و آمار اعلامی از مونتاژ 4 هزار و 218 دستگاهی آن حکایت می‌کند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به هفت ماه سال گذشته 6/ 17 درصد کاهش تولید را به خود می‌بیند.
خداحافظی تدریجی با رنو

نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده ال90 تا پایان مهر امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه افت‌ و‌خیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آن‌طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر90 (شامل تندر معمولی، پارس‌تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی هفت ماه امسال به 37 هزار و 788 دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2/ 55 درصد کاهش را به خود می‌بیند.

اگر آمار تولید خانواده تندر‌90 را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم، مشخص می‌شود هر دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو با کاهش تولید این محصول مواجه شده‌اند. بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها با توجه به تیراژ هشت هزار و 299 دستگاهی‌شان در تولید تندر90، با کاهش 9/ 68 درصدی مواجه شده‌اند. این خودروساز، تندر90 را در مدل‌های معمولی و اتومات به تولید می‌رساند. با توجه به آمار، ایران‌خودرو در مهر امسال یک هزار و 375 دستگاه تندر‌90 تولید کرده است.

در پارس‌خودرو نیز آمار‌ها خبر از کاهش تیراژ خانواده تندر90 می‌دهند. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، 29 هزار و 489 دستگاه انواع تندر90 و ساندرو در این شرکت به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 8/ 48 درصد کاهش را نشان می‌دهد. در این بین، پارس‌خودرویی‌ها تیراژ ساندرو (یکی از اعضای خانواده تندر90) را در هفت ماه امسال به 15 هزار و 307 دستگاه رسانده‌اند که این آمار از کاهش تولید 7/ 46 درصدی این خودرو حکایت دارد. در بین دیگر محصولات، پارس‌تندر تیراژی هفت هزار و 117 دستگاهی را تا پایان مهر امسال به ثبت رسانده که این آمار از کاهش تولید حدودا 43 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

تندر معمولی هم با تیراژی هفت هزار و 65 دستگاهی در هفت ماه امسال، 57 درصد کاهش تولید را در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. در مجموع روند تولید محصولات رنو در ایران نشان می‌دهد خودروسازان داخلی به‌تدریج با خانواده تندر 90 و ساندرو وداع خواهند کرد.

تلگرام 4چرخ برای درج آگهی خودرو، اطلاع از جدیدترین قیمت ها ، شرایط فروش و اخبار بازار خودروی ایران به بزرگترین کانال خودرویی تلگرام 4چرخ بپبوندید

 جهت دریافت آخرین اخبار از طریق اینستاگرام صفجه 4چرخ را دنبال کنید

هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.

ارسال دیدگاه


ثبت آگهی

Top