عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اعلام خبر بازنگری و افزایش قیمت خودرو در برنامه سیما توسط رییس شورای رقابت به معنای مجوز دولت برای جهش قیمت، دامن زدن به التهابات قیمتی بازار و از بین بردن امنیت روانی مصرفکنندگان خودرو بود.
رمضانعلی سبحانیفر گفت: نظام عرضه و تقاضا به صورت طبیعی تعیین کننده قیمت کالا و خدمات است اما به دلیل غیرعادی بودن وضعیت تولید، صنعت و اقتصاد کشور نمیتوان این قاعده اقتصادی را پیاده کرد.
نماینده مردم سبزوار در مجلس ادامه داد: بازار تولید، توزیع و مصرف خودرو باید حتما کنترل شود اما مدیریت بازار به این معنا نیست که رییس شورای رقابت در برنامه خبری سیما از احتمال بازنگری و افزایش چندباره قیمت خودرو سخن بگوید. شرایط اقتصادی و وضعیت بازار خودرویی کشور به گونه ای نیست که بتوان از افزایش قیمت صحبت کرد.
وی افزود: بخشی از قیمت خودرو متاثر از مواد اولیه و قطعات خودرویی است که با ارز 4200 تومانی وارد میشود علاوه بر آن به دلیل داخلی بودن سایر مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان از قبیل پتروشیمی، فولاد و مس، قیمت این اقلام متاثر از نوسانات نرخ ارز نیست که بخواهد بهانهای برای افزایش قیمت خودرو باشد، حتی کاهش قیمت برخی از این مواد مثل فولاد موجب کاهش هزینه تولید هر دستگاه خودرو در این بخش میشود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: شورای رقابت و رییس آن نباید به گونهای صحبت کند که به التهابات قیمتی بازار خودرو دامن بزند. اعلام بازنگری و افزایش قیمت خودرو در برنامه سیما به معنای مجوز دولت برای جهش قیمت، دامن زدن به التهابات قیمتی بازار و از بین بردن امنیت روانی مصرفکنندگان خودرو است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: قطعا قیمت واقعی خودرو قیمتی نیست که شورای رقابت به صورت دستوری تعیین میکند بلکه قیمتی است که در بازار تعیین میشود.
محمدرضا منصوری گفت: بسیار طبیعی است وقتی ارزش پول ملی کاهش مییابد قیمت کالاها و خدمات وابسته به آن صعودی میشود.
نماینده مردم ساوه در مجلس در واکنش به انتشار خبر موافق بودن شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو قبل از هرگونه تصمیم گیری این شورا، گفت: نکتهای که نباید در این مسئله فراموش شود این است که در وضعیت نابسامان و ناپایدار اقتصادی کشور که نرخ ارز لحظه به لحظه تغییر میکند قطعا قیمت واقعی خودرو قیمتی نیست که شورای رقابت به صورت دستوری تعیین میکند. قیمت واقعی هر کالایی همان قیمتی است که در بازار تعیین میشود.
وی ادامه داد: اعضای این شورا با این رفتارشان شاید تصمیم گرفته باشند سیاست افزایش تدریجی قیمت خودرو عملیاتی شود. شاید تصورشان این باشد که اگر به یک باره قیمت خودرو را افزایش دهند شوک بزرگتری به بازار وارد میشود به عبارت روشنتر شاید تاثیر روانی – اقتصادی این مسئله برای آقایان بیشتر مورد توجه بوده باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس متذکر شد: صنعت خودروسازی کشور به سمتی در حرکت است که به هر کس که موفق به ثبتنام یک دستگاه خودرو شود، میلیونها تومان سود میدهد. نمونه آن خودروسازان بخش خصوصی هستند که در جریان ثبتنامها دوستان، آشنایان و خانواده خودشان را در اولویت ثبتنام قرار دادند و حاشیه سود قیمت کارخانه و بازار را نصیب اقوام و دوستان خودشان کردند.
منصوری در عین حال افزود: حتی اگر خودروسازی هم رفتار درستی میداشت، به دلیل چندین برابر بودن تقاضا نسبت به تولید، هر کس زودتر موفق به ثبتنام میشد، سود حاشیه قیمت کارخانه و بازار را نصیب خود میکند که این مسئله کاملا ناعادلانه است.
وی ادامه داد: به نظر بنده روال ثبتنام خودروسازان باید به نحوی اصلاح شود که هر شهروند دارای گواهینامه بتواند با کد ملی فقط یک دستگاه خودرو ثبتنام کند. توجه شرکتهای خودروساز به این پیشنهاد بازار دلالی را بهتر کنترل کرده، مصرفکنندگان واقعی بیواسطه موفق به خرید خودرو میشوند و دست واسطهها از بازار تا حد زیادی قطع میشود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: اگر خوب عمل شود جلوی تقاضای کاذب و افزایش قیمت ناشی از عدم تعادل عرضه و تقاضا گرفته میشود.
برای درج آگهی خودرو، اطلاع از جدیدترین قیمت ها ، شرایط فروش و اخبار بازار خودروی ایران به بزرگترین کانال خودرویی تلگرام 4چرخ بپبوندید
جهت دریافت آخرین اخبار از طریق اینستاگرام صفجه 4چرخ را دنبال کنید
هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.