عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: اگر خودروسازها قطعه ندارند چرا اقدام به پیش فروش خودرو میکنند؟
عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه ترخیص لوازم یدکی از گمرک اولویت خودروسازان نیست گفت: در حال حاضر خودروسازان با دردسر جدیدی به نام فروش فوری روبه رو هستند چراکه به نظر میرسد میزان فروش آنها بیش از ۲۰ درصد ظرفیت تولید است.
محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ثبتنام اخیر خودرو از سوی شرکتهای خودروسازی سایپا و ایران خودرو، اظهار داشت: بهتر است این 2 شرکت خودروسازی اول به تعهدات گذشته خود عمل و سپس اقدام به ثبتنامهای جدید بکنند.
وی افزود: این شرکتها در شرایطی اقدام به ثبتنام جدید تحت عنوان تحویل فوری میکنند که چندین ماه از موعد تحویل ثبتنامهای قبلی، گذشته و مشتریانی که ثبتنام کردهاند با گذشت چند ماه خودرو خود را تحویل نگرفتهاند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس تصرح کرد: سایپا و ایرانخودرو در حالی مبادرت به ثبتنام فوری محصولات خود میکنند که مسئولان این 2 شرکت، بارها عنوان کردهاند که قطعه برای تولید محصول ندارند؛ سؤالی که پیش میآید این است که اگر شرکتهای مذکور قطعه ندارند، چرا اقدام به پیشفروش خودرو میکنند؟
منصوری ادامه داد: نکته جالبی که وجود دارد این است که خودروسازیها با بهانه نبود قطعات، خودروهای ثبتنامی را تحویل نمیدهند و یا با تأخیر زیاد به دست مشتری میرسانند، سؤال دیگری که وجود دارد، این است که اگر قطعه و یا خودرو وجود دارد، چرا خودروی کسانی که نوبت آنها رسیده است را تحویل نمیدهند؟
نماینده مردم ساوه در مجلس با تأکید بر اینکه تعداد شکایتهای مشتریان از شرکتهای خودروسازی در زمینههای مختلف از جمله تأخیر در زمان تحویل و کیفیت پایین خودروها در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: اگر تخلفی در زمینههای مذکور از سوی خودروسازان صورت گرفته، دستگاههای ذیربط از جمله قوهقضائیه و سازمان بازرسی باید به تخلفات این شرکتها رسیدگی کنند.
محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضرورت ترخیص هرچه سریعتر لوازم یدکی خودرو موجود در گمرک چابهار، گفت: ترخیص این قطعات، اولویت خودروسازان نیست، ممکن است این شرکتها ترخیص لوازم یدکی خودرو را دستاویزی برای دریافت مجدد تسهیلات از دولت قرار دهند تا اعتبارت موردنیاز این امر را برای آنها محقق شود. محمدرضا منصوری
گمرک به انباری برای خودروسازان تبدیل شده است
نماینده مردم ساوه و زرندیه با بیان اینکه با بیان اینکه گمرک به انباری برای خودروسازان تبدیل شده است، افزود: این شرکتها لوازم یدکی خودرو را تا زمانی که شرایط بحرانی نشود از گمرک ترخیص نمیکنند.
وی با بیان اینکه هزینههای جانبی خودروسازان دست و پای آنها را برای ترخیص لوازم یدکی بسته است، تصریح کرد: ترخیص لوازم یدکی خودرو میتواند تا حدودی ظرفیت تولید را افزایش دهد البته افزایش تولید منوط به تامین قطعات متعدد است و درصورتی که یکی از لوازم یدکی خودرو فراهم نباشد نمیتوان این وسیله را به مشتری تحویل داد.
مادامی که ترخیص لوازم یدکی به بحران تبدیل نشود خودروسازان درصدد ترخیص آنها بر نمیآیند
تامین تسهیلات بانکی و نقدینگی حاصل از پیش فروش خودرو تاثیری در رفع مشکلات صنعت خودروسازی نداشت
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: خودروسازی به حفره بزرگی برای کشور تبدیل شده است زیرا هر اعتباری که برای رفع مشکلات این صنعت اختصاص داده میشود نیازها را برطرف نمیکند؛ در واقع تامین تسهیلات بانکی و نقدینگی حاصل از پیش فروشها در رفع مشکلات این صنعت نقشی نداشته است.
منصوری با اشاره به حمایتهای بسیار از صنعت خودروسازی، خاطرنشان کرد: علیرغم پیش فروشهای بی حد و حساب خودرو، تامین تسهیلات بانکی و... عطش خودروسازان به دلیل معوقات زیاد برطرف نمیشود.
وی با انتقاد از هزینهتراشی خودروسازان، اظهار کرد: چالههای خودروسازی به ویژه در پایان سال بسیار است چراکه این شرکتها در روزهای پایانی سال 97، باید حقوق، عیدی و... را پرداخت کنند در این شرایط اگر اعتباری برای آنها باقی ماند، از آن برای ترخیص قطعات و لوازم یدکی موجود در گمرک چابهار استفاده کنند.
خودروسازان با ادامه روند فعلی نمیتوانند به تعهدات قبلی خود عمل کنند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروسازن نمیتوانند با ادامه روند فعلی به تعهدات قبلی خود عمل کنند، گفت: در حال حاضر خودروسازان با دردسر جدیدی به نام فروش فوری روبه رو هستند اگرچه براساس تصمیمات قبلی مقرر شد 20 درصد ظرفیت تولید به فروش فوری اختصاص پیدا کند اما به نظر میرسد میزان فروش بیش از 20 درصد است.
برای درج آگهی خودرو، اطلاع از جدیدترین قیمت ها ، شرایط فروش و اخبار بازار خودروی ایران به بزرگترین کانال خودرویی تلگرام 4چرخ بپبوندید
جهت دریافت آخرین اخبار از طریق اینستاگرام صفجه 4چرخ را دنبال کنید
هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.