رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: با توجه به شرایط پیش آمده و تشدید تحریم ها، ساخت خودروهای پرتیراژ قدیمی همچون پژو ۴۰۵ و پراید همچنان در دستور کار است و این موضوع تا زمان برداشته شدن تحریم ها ادامه خواهد یافت.
محمدرضا نجفی منش معتقد است اصلیترین دلیل رشد منفی ۷.۹ درصدی بخش صنعت در ۹ ماه ابتدایی سال ۹۷ ضربههایی بوده که به صنعت خودرو وارد شده است.
«محمدرضا نجفی منش» افزود: اکنون خودروسازانبزرگی نظیر رنو و پژو پشت درهای ایران منتظرند تا به محض برداشته شدن تحریم ها دوباره به بازار کشورمان بازگردند. وی تاکید کرد: اولویت امروز صنعت خودرو و قطعه سازی باید ارتقای داخلی سازی باشد. در واپسین روزهای پارسال «فرشاد مقیمی» معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از سرمایه گذاری قابل توجه شرکت رنو در ایران خبر داد و گفت: این شرکت منتظر مشخص شدن تحریم هاست، تحلیل ما بازگشت این شرکت خوروسازی به بازار کشور در آینده است. به گزارش ایرنا، پیشتر «بهزاد اعتمادی» قائم مقام ایدرو اعلام کرد: با اعمال تحریم ها امروز مجبور به برنامه ریزی برای صنعت خودرو در پازل تحریم هستیم، این در حالی است که مطابق برنامه ریزی انجام شده مقرر بود خودروهایی نظیر پراید و پژو 405 که عمر زیادی از حضور آنها در جاده ها و خیابان های کشور می گذرد، از خط تولید کنار گذاشته شوند و خودروهای جدید را جایگزین کنیم، اما به ناچار باید تولیدات قبلی را ادامه دهیم تا صنعت خودرو دچار مشکل نشود.
نجفی منش تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال 98 را ناممکن ندانست، اما آن را مشروط به تامین شدن چند عامل اساسی عنوان کرد. این مقام صنفی، نخستین شرط برای تحقق این هدف را تعدیل قیمت قطعات عنوان کرد، زیرا به اعتقاد ویقطعه سازان علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه، با افزایش 45 درصدی هزینه های کارکنان در سال جدید مواجه اند. وی خواستار آن شد تا پرداخت مطالبات قطعه سازان نیز حداکثر یک ماهه (یعنی یک ماه پس از تحویل کالا) انجام شود، زیرا قطعه سازان مزیت خرید اعتباری را از دست داده اند و باید مواد مورد نیاز خود را نقدی خریداری کنند. نجفی منش، همچنین تسهیل در تامین قطعات و مواد مورد نیاز از منابع داخلی و خارجی را خواستار شد تا فرآیند تولید، زمانبر و فرسایشی نشود. وی یادآور شد: برای تامین مواد خارجی مورد نیاز که امکان تولید داخل آنها وجود ندارد، هرچند تامین بخشی از آنها به استان ها واگذار شده، اما هنوز زمانبر است و برای تخصیص ارز آن از سوی بانک مرکزی مشکل وجود دارد؛ همچنین قطعه سازان خواهان آن هستند که تامین مواد داخلی نیز بیش از یک هفته به طول نیانجامد.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در ادامه به 2 تا چهار برابر شدن قیمت مواد اولیه مورد نیاز نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این شرایط تسهیلات مورد نیاز قطعه سازان باید دستکم 2 برابر شود و بانک ها نیز در اعطای این تسهیلات وثیقه های جدید مطالبه نکنند. وی ادامه داد: برخی دیگر از مطالبات قطعه سازان از سال گذشته حل نشده باقی مانده که یکی از آنها پرداخت ما به التفاوت ارزی به نرخ نیمایی است. نجفی منش توضیح داد: بیشتر خرید قطعه سازان از شرکت های خارجی در سال های گذشته و پیش از تحریم ها به طور اعتباری و زمانی که هنوز نرخ ارز 3800 تومان بوده انجام شده و کالاهای تولید شده به قیمت های مصوب فروخته شده است، اما اکنون دولت پرداخت مابه التفاوت ارزی با نرخ نیمایی را خواستار شده که به معنای ورشکستگی قطعه سازان است. وی درباره پرداخت تسهیلات ارزی وعده داده شده به قطعه سازان نیز گفت: در این زمینه بانک مرکزی هرچند حاضر به پرداخت ارز است، اما دریافت آن را 9 ماه بعد به قیمت روز مطالبه می کند که در صورت افزایش قیمت ارز به زیان قطعه سازان خواهد بود. نجفی منش بیان داشت: پیشنهاد قطعه سازان، دریافت ریالی این تسهیلات و بازپرداخت آن به همراه سود مربوطه است که تاکنون مورد موافقت قرار نگرفته است. پس از اینکه چهاردهم بهمن ماه پارسال معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به 2 شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شرکت های خودروساز آغاز و مقرر شد بانک ها مطابق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار دادند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان پرداخت کنند. در این زمینه، قرار شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، 11 هزار میلیارد تومان در 2 بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو بود.
محمدرضا نجفیمنش اظهار کرد: همانطور که بررسی آمار سالهای قبل نشان میدهد، خودرو اصلیترین عامل در تعیین شرایط رشد صنعت کشور است و این حوزه هر گاه توانسته به کار خود با قدرت ادامه دهد صنعت نیز رشد کرده و هر گاه صنعت خودرو زمین خورده، رشد صنعتی کشور نیز منفی شده است.
به گفته وی در ماههای گذشته میزان تولیدات خودروی کشور حدود 40 درصد کاهش یافته و همین مسئله تأثیر خود را در رشد منفی بخش صنعت و همچنین صنایعی همچون فولاد و پتروشیمی نشان داده است.
این عضو اتاق بازرگانی تهران درباره دلایل کاهش تولید و افت صنعت خودرو در سال 97 توضیح داد: متأسفانه امروز بازار خودرو با مشکلاتی جدی رو به رو است. از یک سو قیمتها به جایی رسیده که برای بسیاری از مردم امکان خرید در این بازار را از بین برده است و از سوی دیگر خودروسازان نیز معتقدند که با شرایط فعلی متضرر خواهند شد.
نجفیمنش ادامه داد: اصلیترین عامل این اتفاق حضور دولت در این بازار و قیمتگذاریهای دستوری است که اتفاق افتاده؛ وقتی دولت به خودروسازان دستور میدهد که کالای خود را با قیمت خاصی عرضه کنند، هر دو طرف این بازار با مشکل عدم رضایت مواجه خواهند شد.
وی با بیان اینکه خارج شدن کامل دولت از بازار خودرو بهترین اتفاقی است که میتواند برای این بخش رخ دهد، درباره چگونگی تعامل بازار با این اتفاق توضیح داد: با خروج دولت بازار خود نرخ نهایی را تعیین میکند. برای مثال اگر در حال حاضر قیمت یک خودرو در بازار به صد میلیون تومان رسیده پیشنهاد ما این است که قیمت ابتدایی 5 درصد زیر قیمت بازار یعنی 95 میلیون تومان تعیین شود.
این عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: پس از این اتفاق شرایط بازار رصد میشود. اگر دیدیم که همچنان کشش کافی برای قیمتها وجود ندارد، باز هم قیمت پایین آمده و در نهایت به نقطه تعادل میرسد. به همین ترتیب هم خودروسازان تکلیف خود را با بازار میدانند و هم مردم براساس شرایط واقعی قیمتها نسبت به خرید محصولات مورد نظرشان اقدام میکنند. در غیر این صورت نمیتوان انتظار داشت که صنعت خودرو به روزهای خوب خود بازگردد.
براساس جدیدترین آمارهای ارائه شده رشد اقتصادی کشور در 9 ماه ابتدایی سال 97 به منفی 3.8 درصد رسیده است. در این میان بخش صنعت به عنوان یکی از اصلیترین عوامل تأثیرگذار در رشد اقتصادی کشور در 9 ماه ابتدایی سال گذشته رشد منفی 7.9 درصد را به ثبت رسانده است.
برای درج آگهی خودرو، اطلاع از جدیدترین قیمت ها ، شرایط فروش و اخبار بازار خودروی ایران به بزرگترین کانال خودرویی تلگرام 4چرخ بپبوندید
جهت دریافت آخرین اخبار از طریق اینستاگرام صفجه 4چرخ را دنبال کنید
هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.